К И Р И Л И Ц А Т А

Климентъ

На 27 юли 2017 г.,под патронажа на вицепрезидента Илияна Йотова, бе открита и осветена от Негово Високопреосвещенство Варненският и Великопреславски митрополит Йоан крепостта „Кирилица“, в културно-исторически комплекс „Стара Плиска“ в гр.Плиска.

Споделям удоволствието и честта да работя по този проект. В залата, свързана със създаването на Кирилицата, са експонирани 32 дърворезбовани пана с буквите от азбуката във формат 184 х 100 до 140 см (H x L), изработени в ателие „Уста Дарин“ по мой проект и под мое ръководство. Тук е отредена и стена за Глаголицата, на чиято база Климент създава кирилското писмо. Тук са и восъчните фигури на Климент, Наум и Ангеларий, великолепно пресъздадени от скулптура Борис Борисов и неговия екип. Посетителите узнават, че азбуката, създадена в Първопрестолна Плиска, се използва от над 400 млн. души в света.

32 пана, защото, освен тридесетте букви от съвременната ни азбука, в отделно пано са представени трите руски букви и в още едно – старото „ЯТ“ или т.н. двойно „Е“.

За двойното „Е“ (ЯТ) съм избрал специално място в залата. Връщането на този знак в реда на азбуката излъчва енергия за възраждане духовността на българите целия кирилски свят.

Пресъздадох буквите от Свещената Българска азбука, чрез свещената геометрия на квадртурата на кръга. Буквените знаци са конструирани в квадрат и кръг, където квадратът е с периметър, равен на обиколката на кръга, за разлика от всички класически шрифтове, където кръгът се вписва в квадрата. Сакралността в геометрията и архаичният характер на формата им ни връщат към изначалието на тяхното създаване.

Буквите са проектирани специално за крепостта „Кирилица“ и за материала, от който са направени. По един начин се изписват букви с перо, по друг – с наклонена дървена клечка, а по трети се изсичат в дървото.

Орнаментиката от паната ни пренася във времето на сътворяване на писмеността и пресъздава атмосферата на достолепие и изящество.

Двойната линия на орнамента се свързва с двата изначални архетипа на дуалистичното: мъжко и женско; сила и мъдрост; ден и нощ. Тя изгражда форми, които чрез извивките си се стремят от правия ъгъл (квадрата) към кръга, от земното към небесното, от материалното към духовното и … отново квадрат и кръг.

Паната са сътворени с вдъхновение, изваяни с чук и длето и не само …

Пространството – „въздух“, навлиза в плоскостта на дървото – „земя“, за да изгради форми, закалени с „огън“ и „вода“ (в буквалния смисъл). Четирите елемента, като еманация на древната праматерия,бяха част от работния инструментариум.

Азбуката – Тя! Безкраен океан от възможности, приела фокуса на Божието намерение, за да се прояви Словото в материална форма.

В коментарите на журналистите прочетох, че буквите от Кирилицата не са декорация, те усилват стените на крепостта „Кирилица“. Усилват ги с вибрация, за която имат сетивност само сърцето и душата.

През 2007 г. започна работата ми по буквените знаци с тавана на „Тревненският чертог“ в Калинчевата къща в Трявна. Последва Глаголицата от църквата в Узунджово, Глаголицата в параклиса на ВУЗФ – София, в частна библиотека, кирилски слова в иконостаса на църквата „Св. Петка“ – Хасково, пана в ресторанта на комплекс „Стара Плиска“ – гр.Плиска.

След десет години на преживян и изпълнен с опит път, зададох въпроси:

  1. Какво означава свещена азбука?
  2. Колко са свещените азбуки и кои са те?
  3. Защо е свещена азбуката ни?
  4. И Глаголицата и Кирилицата ли са свещени?
  5. Защо е дадена на българите свещена азбука?
  6. Как свещената азбука може да служи на хората?
  7. Какъв е очакваният резултат от това?

Отговорите на тези въпроси ме докоснаха и с удоволствие в близко време ще ги споделя!

Искам да изкажа благодарността си на екипа, с който стана възможна реализацията на проекта:

  • уста Дарин Божков – ръководител, проектант и изпълнител
  • Васко Ненков – дърводелска работа
  • Иван Пенчев – дърводелска работа
  • Пепа Анчева – дърворезба
  • Васил Кръстев – дърворезба и дърводелска работа
  • Никола Божков – дърворезба, дърводелска работа, повърхностна обработка, монтажи и рисуване
  • Светла Денева – повърхностна обработка
  • Кристиян Димитров – дърворезба, дърводелска работа и монтажи
  • София Божкова – повърхностна обработка и рисуване
  • Петя Божкова – офис, инженерно-техническа работа, повърхностна обработка, рисуване
  • Илия Попов – монтажи
  • Камен Симов – монтажи
  • Боян Александров – монтажи
  • Марин Асенов – монтажи
  • Добромир Денев – дърворезба
  • Младен Петров – транспорт
  • Хасан Мехмедов – транспорт

Виж снимки

 

highslide for wordpress